Een zeer krachtige manier om snel meer conversies te genereren met AdWords is met behulp van een remarketingcampagne. Hoe werkt remarketing precies binnen AdWords, en hoe kun jij het inzetten voor je bedrijf?

In deze post bespreek ik het concept remarketing en laat ik zien hoe je een campagne kunt opzetten in de nieuwe interface van Google AdWords.

Wat is Remarketing?

Met behulp van remarketing spreek je bezoekers aan die je website al een keer bezocht hebben met een nieuwe advertentie.

Dit gebeurt veelal via een Display campagne. Hierbij worden je ads op sites en apps die binnen het Google Display netwerk vallen getoond.

Het is daarnaast echter ook mogelijk om remarketing ads binnen het Search netwerk te tonen.

Op deze wijze target je dus specifiek op personen die al interesse hebben getoond in jouw dienst en vergroot je de kans op een conversie.

Reminder ads

Google noemt remarktingadvertenties ook wel reminder ads, gezien je potentiële leads aan jouw merk blijft herinneren nadat ze je site hebben bezocht.

Hoe remarketing precies in zijn werk gaat is het beste te illustreren met een voorbeeld. Het volgende scenario klinkt je wellicht wel bekend in de oren:

Dit jaar ga je een verre reis maken en je verdiept je online in een aantal verschillende reisverzekeringen. Je bezoekt een paar sites van aanbieders en vergelijkt het aanbod.

Echter sluit je nog niets direct af en besluit je om later nog eens te kijken.

In de week hierna zie je op veel websites die je bezoekt ineens advertenties van al deze verzekeringsmaatschappijen. In sommige gevallen ook nog met precies de reisverzekering genoemd die jij bekeken had!

Op subtiele wijze word je er zo aan herinnerd dat je de verzekering nog moet afsluiten voorafgaand aan je reis.

Je klikt op een advertentie en sluit er direct één online af.

Zo werkt remarketing

Wanneer ik remarketing inzet target ik gericht op mensen die al eerder interesse in mijn service of product hebben getoond en spreek ik deze opnieuw aan met een op maat gemaakte advertentie.

Het is niet verwonderlijk dat dit een zeer effectieve manier van adverteren is. Met remarketing zorg je ervoor dat je in the picture blijft van je potentiële klant.

Psychologisch voordeel

Daarnaast heeft remarketing ook nog een bijkomend psychologisch effect.

Je kunt namelijk als relatief kleine speler jezelf groter voordoen dan je daadwerkelijk bent.

Iemand die jouw website heeft bezocht en de weken erna op grote nieuwssites jouw merk voorbij ziet komen krijgt al snel het idee met een grote onderneming te maken te hebben, hoe kun je anders op al die prominente sites adverteren?

Hoe zet je een remarketingcampagne op in AdWords?

Nu je weet wat remarketing is laat ik je zien hoe je snel een effectieve campagne in AdWords kunt opzetten.

Dat de nieuwe AdWords interface veel voordelen biedt is geen nieuws. Ook het opstellen van een remarketingcampagne is vele malen eenvoudiger geworden.

Volg onderstaande stappen en je hebt binnen no-time een succesvolle campagne staan.

1. Installeer de remarketing-tag

Allereerst is het noodzakelijk om een extra stukje code toe te voegen aan je huidige AdWords-tag.

Door middel van deze toevoeging aan de AdWords-tag kun je targeten op personen die specifieke pagina’s op je website hebben bezocht, of klanten die een aankoop hebben verricht.

1. Open AdWords en navigeer naar Gedeelde Bibliotheek > Doelgroepbeheer.

2. Klik vervolgens op Doelgroepbronnen.

3. Klik in het blokje AdWords-tag op Instellen. Een nieuw scherm opent waar je uit twee opties kunt kiezen.

4. Kies voor Standaardgegevens verzamelen die beschikbaar zijn via deze gegevensbron. Heb je een webshop en wil je specifieke producten die bezoekers bekeken hebben gebruiken in je ads, kies dan voor de optie Specifieke kenmerken of parameters verzamelen om advertenties te personaliseren.

 

5. Bij algemene parameters kun je user_id aanvinken. Wanneer je dit doet kun je personen targeten op verschillende apparaten. Het gebruik van user_id is vrij geavanceerd, je kunt op deze wijze namelijk iemand die op zijn smartphone is ingelogd en een specifieke website heeft bezocht ook op zijn desktop of tablet een remarketingadvertentie tonen.

Houd er rekening mee dat je voor dergelijke tracking aan Google’s beleidseisen voor gepersonaliseerd adverteren moet voldoen.

6. Klik op Opslaan en doorgaan. Vervolgens krijg je de extra trackingcode te zien die je moet installeren op je website. Ik raad sterk aan om dit altijd door je developer te laten doen. Je kunt de extra code direct vanuit de AdWords interface emailen naar je developer.

Wacht op bericht van je developer dat de code is geïmplementeerd en check of deze naar behoren werkt met Google Tag Assistant.

That’s it. Je bent nu klaar om te remarketen met AdWords.

In plaats van de AdWords-tag uit te breiden kun je er ook voor kiezen om AdWords aan Google Analytics te koppelen. Hiermee kun je nog verder segmenteren op onder meer geslacht en gedrag. Ik zal hier in een aparte post op doorgaan.

In de meeste gevallen volstaat de AdWords-tag.

2. Maak een nieuwe doelgroeplijst

De volgende stap is om een nieuwe doelgroeplijst aan te maken.

Dit is een lijst van bezoekers die voldoen aan een actie die jij kiest, denk aan personen die een specifieke pagina van je site hebben bezocht.

Ga wederom naar Doelgroepbeheer en navigeer naar het bovenste tabblad Doelgroeplijsten. Je ziet dat AdWords automatisch een lijst heeft aangemaakt met alle bezoekers van je website.

Als je alle websitebezoekers met een remarketingcampagne wilt targeten kun je deze lijst gebruiken. Echter target ik in vrijwel alle gevallen gerichter.

We pakken het voorbeeld er weer bij.

Stel, ik ben niet de koper maar de aanbieder van reisverzekeringen. Echter verkoop ik naast reisverzekeringen ook zorgverzekeringen.

Elk type verzekering heeft een eigen landingspagina en ik wil alleen bezoekers die alleen de reisverzekering hebben bekeken targeten met een remarketingcampagne.

Om dit te bewerkstelligen maak ik een nieuwe lijst aan.

1. Klik op de blauwe knop met het plusteken erin en geef de lijst een passende naam. In mijn geval noem ik de lijst “Niet geconverteerde bezoekers reisverzekering”.

2. Selecteer de optie Bezoekers van een pagina die geen andere pagina hebben bezocht.

3. Vul de url van de pagina waarvoor je een remarketingcampagne wilt opzetten.

4. Bij de niet-bezochte pagina vul je de url in die bezoekers bereiken als ze zijn geconverteerd. Dit is de url van je bevestigingspagina.

5. Laat de rest staan en klik op Doelgroep maken.

Ik heb nu een nieuwe doelgroep aangemaakt van bezoekers die mijn landingspagina hebben bekeken maar niet zijn geconverteerd.

Deze groep ga ik targeten in een nieuwe remarketingcampagne.

3. Zet een remarketingcampagne op

Nu ik een doelgroeplijst heb aangemaakt kan ik een nieuwe campagne opzetten.

1. Ga naar AdWords en open Alle campages.

2. Klik op de blauwe knop met het plusteken om een nieuwe campagne aan te maken.

3. Selecteer Display. Eventueel kun je een doel voor je nieuwe campagne instellen.

4. Laat het campagnesubtype staan op Standaard display-campagne.

5. Geef nu je campagne een naam, stel de locatie en planning in en kies een biedstrategie. Mijn voorkeur heeft Handmatige biedingen instellen met Verbeterde CPC ingeschakeld, maar gebruik hier de strategie waar jij zelf het prettigst mee werkt.

Verder laat ik hier de defaultinstellingen staan. Echter is er één belangrijk punt dat ik wel wijzig.

6. Klik op Aanvullende instellingen.

7. Klik op Frequentielimieten.

Hier stel ik een limiet in van drie zichtbare vertoningen per dag. Ik doe dit omdat ik mijn klanten niet wil spammen met advertenties. Wanneer ik bezoekers eindeloos lastigval met mijn ads kan een remarketingcampagne juist averechts werken.

adwords-remarketing-frequentielimiet

Spam je bezoekers niet en stel een frequentielimiet in.

8. Stel je gewenste frequentielimiet in.

9. Geef nu een naam aan de Advertentiegroep.

10. Klik in het tab Doelgroepen op Remarketing. Hier zie je de doelgroeplijsten staan die we eerder hebben aangemaakt. Selecteer de doelgroep die je wilt targeten.

11. Bij Automatische targeting selecteer ik de optie Geen automatische targeting. Ik wil volledige controle behouden over mijn campagne en alleen de personen targeten die mijn pagina hebben bezocht.

12. Stel je bod in.

13. Laat de rest staan en klik op de blauwe knop Nieuwe advertentie, en vervolgens op Nieuwe responsieve advertentie.

14. Stel nu je Displayadvertentie op.

Het opstellen van een goede displayadvertentie is een kunst op zich. Je kunt hier de standaardtool van Google gabruiken of zelf advertenties uploaden.

Kies in ieder geval altijd voor een pakkende tekst met een call-to-action erin verwerkt en vergeet niet je logo te uploaden.

15. Klik op Campagne maken.

All done.

Je hebt nu succesvoleen remarketingcampagne opgezet in AdWords. Monitor deze de komende dagen strak om te zien of alles naar verwachting presteert.

Tot slot

Het is belangrijk om te vermelden dat Google het niet voor alle branches toestaat om een een remarketingcampagne op te zetten.

Gezien remarketing een vorm van gepersonaliseerd adverteren is wil Google voorkomen dat gebruikers hun service als onprettig ervaren. Om deze reden sluiten ze bepaalde branches uit. De verboden categorieën vind je hier.

Wil je een het opzetten van een remarketingcampagne in AdWords uitbesteden? Neem dan nu contact met ons.