In 2012 rolde Google de eerste Penguin-update uit, waarmee misbruik van linkteksten (anchors) aan banden werd gelegd. Voor deze tijd kon je links ongeremd exacte zoekwoordcombinaties meegeven.
Wilde je in de zoekresultaten scoren op de zoekterm “hondenvoer kopen”, dan liet je simpelweg een groot aantal links plaatsen op websites met de anchor “hondenvoer kopen”.
Zo kreeg men het in 2005 voor elkaar om de persoonlijke pagina van toenmalig president George W. Bush bovenaan de zoekresultaten van Google te laten vertonen wanneer je zocht op “failure”. Dergelijke Google-bombs vonden in deze periode regelmatig plaats.
Hoewel vermakelijk, liet dit ook de kwetsbaarheid van de zoekmachine zien: door simpelweg een groot aantal links naar Bush zijn pagina te plaatsen met de anchor “failure”, legde het algoritme van Google een link tussen de president en het woord “failure”.
Anno 2018 ligt dit compleet anders.
Anchors worden op de eerste plaats gebruikt om spam te herkennen en spelen een veel minder prominente rol in het totaal van rankingfactoren.
Verschillende typen anchors uitgelegd
We kunnen een aantal soorten anchors onderscheiden, die allemaal voorkomen in een natuurlijk linkprofiel.
Hoewel je tot in detail kunt kijken naar verschillen, onderscheiden de meeste SEO-specialisten vijf verschillende anchorsoorten:
- Generieke anchors: een anchor zonder relevant keyword, bijvoorbeeld: “klik hier”
- Naakte links: bijvoorbeeld: https://lyter.nl
- Partial match: bevat (deels) het keyword, maar ook andere woorden bijvoorbeeld: “je kunt hier hondenvoer kopen”
- Exacte match: de exacte keywordcombinatie, bijvoorbeeld: “hondenvoer kopen”
- Branded: bedrijfsnaam of merknaam, al dan niet in combinatie met keyword
Naast deze vijf anchorsoorten, vormt de afbeeldinglink nog een bijzonder type link. Onder welke anchorsoort een afbeeldlink valt, hangt af van de alt-tekst van de afbeelding. Deze wordt door Google gezien als de anchortekst. Laat je deze leeg, dan heb je dus geen linktekst.
Voor het gemak rekenen SEO-specialisten een lege anchor vaak tot de generieke anchors, maar je kunt dit ook als een zesde type anchor zien.
We weten dat al deze anchorsoorten moeten voorkomen in een natuurlijk linkprofiel, maar enkel alle anchorsoorten laten terugkomen is niet voldoende voor goede resultaten. Voor de beste resultaten volg je een vaste verdeling van anchorsoorten in je linkprofiel.
Juiste verdeling van anchorsoorten
Met de Penguin-update van 2012 ging Google voor het eerst de strijd aan met spamlinks. Al sinds dat jaar verschoof de rol van anchors van primair een rankfactor naar primair een spamfactor. Dat betekent dat het makkelijker is om de mist in te gaan met anchors, dan om het goed te doen.
Toch zijn er anno 2018 nog altijd bedrijven die volop inzetten op matige backlinks met louter keywords in hun anchors.
Onbegrijpelijk, want de gevolgen van slechte anchorverdelingen zijn kraakhelder.
Uit diverse onderzoeken van zowel Lyter als externe partijen, waaronder het gerenommeerde ahrefs, is gebleken dat een groot aandeel van exact match-anchors in het linkprofiel onherroepelijk leidt tot problemen.
Grofweg ziet een natuurlijk linkprofiel er als volgt uit:
- 70% branded anchors
- 20% naakte anchors
- 5% generieke anchors
- 2-4% partial match anchors
- 1-3% exact match anchors
Hieruit blijkt direct hoe stevig Google heeft ingegrepen bij exact match anchors: waar je eerst 100% exact match anchors kon gebruiken, gebruik je dit type anchor tegenwoordig nog maar zelden voor de beste resultaten.
In de praktijk zet je exact match anchors alleen in bij zeer sterke backlinks, zoals gastblogs op relevante websites met sterke SEO-waarden.
Branded versus exact match anchors
Uit diverse studies en onderzoeken blijkt dat verreweg het grootste deel van je backlinks branded moet zijn. Dat is niet onlogisch, want wanneer een partij naar je bedrijfswebsite wil linken ligt het voor de hand om de bedrijfsnaam te gebruiken in de linktekst.
Toch is er een situatie waarin je het aantal branded anchors drastisch omlaag moet brengen.
Bevat je merknaam namelijk het belangrijkste keyword, dan loop je het risico dat Google je branded anchor aanziet voor een exact match anchor. Verkoop je bijvoorbeeld hondenvoer en heet je bedrijf “De Hondenvoerverkoper”, dan kom je akelig dicht in de buurt van een exact match anchor met je branded anchors.
Is dit het geval, reken de branded anchors dan simpelweg tot exact match anchors en ga uit van een anchorpercentage rond de 1 tot 3%. Vul het gat van 70% op met naakte (70%) en generieke (20%) links.
Discrepanties per niche
Hoewel de genoemde verdelingen in de praktijk vrijwel altijd goed uitpakken, kunnen er wel verschillen bestaan per niche. In sommige niches zien we dat exact match keywords bij topsites een aandeel hebben tot ruim 30% van het totale linkprofiel. Een voorbeeld hiervan zien we in de uitvaartverzekeringbranche.
Op de keywordcombinatie “uitvaartverzekering vergelijken“, de meest beconcurreerde term binnen de branche, heeft de website bovenaan de zoekresultaten van Google een exact match anchorpercentage van liefst 33%. Voor de overige websites in de Top 5 ligt dit tussen de 8% en 36%.
Het mag duidelijk zijn dat een exact matchpercentage van 1-3% in deze niche blijkbaar niet het ideale niveau is. Om deze reden is het goed om altijd de concurrentie te analyseren om te zien hoe de anchorpercentageverdeling bij hen is.
De gevolgen van anchorpercentages in de praktijk
Ook bij onze eigen klanten hebben we de gevolgen van anchorverdelingen ondervonden, in zowel goede als slechte zin. Zo plaatste een retailer in de elektronicabranche tussen 1 februari 2017 en 31 december 2017 zo’n 150 backlinks die vrijwel uitsluitend exact match anchors droegen.
Het aantal backlinks nam gestaag toe, de technische SEO-waarden (Trust Flow en Citation Flow van Majestic) van de website stegen, maar de site viel vrijwel volledig weg uit de resultaten van Google op vrijwel ieder belangrijk keyword voor de website. Deze pijnlijke val in de zoekresultaten is goed terug te zien in het aantal dagelijkse sessies op de website.
Sinds februari heeft Lyter de linkbuildwerkzaamheden voor de website overgenomen. Hierbij lag de eerste prioriteit bij het herstellen van de anchorverdeling. Hoewel de schade groot bleek, was anderhalve maand al voldoende om het eerste herstel te zien.
Lyter heeft bij het plaatsen van nieuwe links geen enkele keer een partial of exact match anchor gebruikt. Het voorlopige resultaat spreekt voor zich.
Goed begin is het halve werk
Hoewel uit het voorbeeld hierboven blijkt dat schade door een verkeerde anchorverdeling niet permanent hoeft te zijn, is voorkomen altijd beter dan genezen. Door vanaf het begin een juiste anchorverdeling in het oog te houden, bereik je sneller een sterkere groei.
Dit scheelt niet alleen tijd, maar levert ook meer geld op.
Een andere case waaruit het belang van anchorpercentages naar voren kwam is de onderstaande. Hier werden in eerste instantie veelal branded en naked backlinks geplaatst, waarop de site snel steeg in de resultaten van Google.
Hierna kocht de eigenaar bij een andere partij echter in één keer een groot aantal links met exact match anchors.
Dit gebeurde in september 2016 en de effecten van deze links zijn al snel duidelijk. Nog enige tijd stijgt de website gestaag in de resultaten van Google en het aantal sessies. Hierna begint Google echter de vele exact match anchors te indexeren en treedt er verval op.
Een kanttekening tot slot
Een risico bij een analyse als in dit artikel is dat andere variabelen de observaties beïnvloeden. Feit is dat Google waarschijnlijk tientallen, zo niet honderden factoren heeft die in meer of mindere mate invloed hebben op de uiteindelijke prestaties van een website in hun zoekresultaten.
Kijkende naar linkbuilding, is bijvoorbeeld ook de relatieve waarde van een linkende website een uiterst belangrijke waarde. Een link afkomstig van een website met een vergelijkbaar onderwerp die zelf een vrij gemiddeld linkprofiel heeft, is waardevoller dan een link van een irrelevante website met een sterk linkprofiel.
Het is dan ook niet ongewoon om te zien dat een website met een op papier betere anchorverdeling toch onder een site staat met een slechtere verdeling.
Dat anchorverdeling echter belangrijk is, blijkt uit de cijfers. Ook wanneer er gecontroleerd wordt voor andere bekende rankingfactoren, blijft de correlatie tussen anchorverdeling en positie in Google zichtbaar.
Een goede linkbuildcampagne richt zich dan ook op de combinatie van al deze factoren voor de beste resultaten: van waardevolle backlinks tot de juiste anchorverdeling.